Sunday, September 7, 2008

DOA

Di bulan Ramadhan Al Mubarak disamping Berpuasa, Bertarawih, Bersedekah, Zakat Fitrah , menunaikan yang wajib dan memperbanyakkan amalan yang sunat kita perlu memperbanyakkan DOA kepada Allah memohon keredaan, keberkatan, dan di jauhi daripada api neraka. Memohon kesejahtraan di dunia dan akhirat.

Sebagai hamba Allah kita perlu selalu BERDOA di sepanjang kehidupan kita di dunia yang sementara ini. Tugas kita adalah meminta kepadaNya dan serahkanlah kepadaNya bagi menentukan bila dan bagaimana Doa itu dimakbulkan, sesungguhnya Allah maha Mengetahui apa yang terbaik buat kita. Janganlah berputus asa dalam berdoa kerana hanya Allah yang tidak akan jemu mendengar seberapa banyak kali pun doa dari hambaNya. Jadikanlah doa sebagai amalan dan pelengkap segala usha yang telah dijalankan dalam menghadapi dugaan dan kehidupan didunia ini.

Janji Allah

1) Surah Ghaafir:60 maksudnya ;

Dan Tuhan kamu berfirman: “ Berdoalah kau kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu.

2) Surah al-Baqarah: 186 maksudnya;

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka ( beritahu kepada mereka): Sesugguhnya Aku ( Allah ) sentiasa hampir ( kepada mereka ); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu.

PERSOALANNYA, SUDAH BANYAK BERDOA, TETAPI KENAPA TIDAK DIMAKBULKAN ???

SYARAT MAKBUL DOA

1) YAKIN - Allah Maha Mendengar munajat hambaNya
- Allah menepati janji
2) KHUSYU - Mengaharap
- Menghina diri di hadapanNya
3) TIDAK GOPOH - Sabda Rasuullah s.a.w yang bermaksud ” Dimakbulkan doa seseorang kamu selagimana ia tidak gopoh dengan berkata – Aku telah berdoa kepada Tuhanku, tetapi ia tidak makbulkannya” ( Bukhari & Muslim )
4) Makanan, minuman dan segala sumbar kewangan adalah HALAL.
Tuan Guru Nik Aziz Berdoa : Yakin, khusyu & sabar

SEBAHAGIAN WAKTU DOA MUSTAJAB

1) Ketika sujud
2) Setelah selesai solat hajat
3) Sepertiga malam
4) Di antara azan dan iqamat
5) Ketika hampir berbuka puasa
6) Ketika barisan tentera Islam bertembung musuh di medan perang
7) Doa ibubapa keatas anaknya
8) Doa orang yang dizalimi
9) Doa orang yang bermusafir
10) Di Masjidil haram, Multazam, Maqam Ibrahim, Miizaab dll.
11) Di Mesjid Nabawi, Raudah dll.
12) Tawaf, saei, wukuf, mabit dan setiap manasik haji.

BEBERAPA DOA PILIHAN ( Maksudnya )

Pastikan kita tertib dalam berdoa dan mulakanlah Doa dengan pujian kepada Allah dan Selawat kepada Nabi Muhamad s.a.w begitulah juga diakhir Doa. Sebaiknya kita faham akan apa yang kita minta supaya dapat khusyu dalam berdoa. Berdoalah untuk diri sendiri, untuk anak anak kita dan kedua ibu bapa kita sesungguhnya ia adalah lebih mustajab.

1) Mendapat anak-anak dan pasangan yang membahgiakan.

Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari pasangan- pasangan dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara Yang menyukakan hati melihatnya, dan Jadikan kami Imam ikutan bagi orang-orang Yang bertaqwa ( AlFurqaan 74 )

2) Kebahagiaan dunia dan akhirat

Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab neraka ( alBaqarah 201)

3) Mendapat kasih Ilahi dan kasih orang-orang soleh

Ya Allah, kurniakan kepadaku kasihMu, dan kasih orang yang mengasihiMu, serta amalan yang membawaku kepada kasihMu. Ya Allah jadikan daku mengutamakan kasihMu melebihi kasih kepada diriku sendiri, keluargaku dan daripada air yang sejuk. ( Tarmizi )

4) Doa di hujung solat

Ya Allah, tolonglah daku agar sentiasa menjadi hamba yang sentiasa mengingatiMu, bersyukur di atas segala nikmatMu dan sentiasa berusaha memperelokkan ibadat kepadaMu. ( Abu Daud & Nasa’i )

Ceramah Subuh oleh : Ustaz Syed Mohd Norsham bin Tuan Padang
@ Surau Al Sobah, Bangi Bandar Ilmu, 7 Sept. 2008.

8 comments:

Lee said...

Hi Jaflam, my Bahasa da masuk Jurassic park, so will just wish you selamat Ramadan....
your Mrs ada buat ketupat for Raya? Boleh saya datang? Apa kueh ada? Ha ha.

You keep well, my friend....pokok papaya tu ada buah? I guess the rambutans da habis cherita, huh? Lee.

Ydiana said...

Salam DJ

That was a beautiful reminder!
TQ!

jaflam said...

Hai Lee,
Many thanks for your kind wish. We will be making ketupat pulut to be eaten with rendang, masak lodeh and sambal kacang ... I can tell you its fantastically delicious. So do drop by this Raya, if you really came please give early warning so I can prepare Roasted Lamb, another specialty for my Raya Open House. Do I need to add more to make an offer that you cannot refused?

And don't worry the rambutan & papaya will still be there because my rambutan tree bears fruits in two phases. The first phase has gone but the second half should be ripe around Raya heheee.

jaflam said...

Hai Ydiana,
Glad that you find it useful. It’s kind of a reminder for me especially to be thankful even when my DOA has not been answered

cakapaje said...

Salam Jaflam,

Thank you. Sometimes, we forget what to do'a.

Syukran, JazakAllah khair.

jaflam said...

Salam Shah,
The beauty about Islam is that we are directed to request direct from Allah without any in between. Our chanced to talk to God almighty so whisper our secret desires and what have been burning in our heart. He will listened with love, consider and give what is best for us. We can see Him anytime, anyplace and asked for anything unlike some of the earthy leaders.

Kak Teh said...

salam dan terima kasih kerana sudi mengongsi. Kak teh nak minta izin supaya boleh copy and paste.
Selamat berpuasa.

jaflam said...

Salam kak teh, you may copy and use the posting anytime. Glad that the posting will be of good use to friends. Hope you and family are having great Ramadhan in London. Salam to Wan.