Monday, May 11, 2009

Perak Oh Perak

Walaupun keputusan Mahkamah berpihak kepada Nizar dan PR tetapi BN telah bersikap matang dengan menerima keputusan dengan tenang tanpa menimbulkan kekecohan atau huru hara. Tindakan lanjut akan diambil berlandaskan keputusan Mahkamah dan selaras dengan peruntukan perundangan yang telah diterjemahkan. Keputusan tidak mempertikaikan keputusan mahkamah adalah langkah baik yang patut dicontohi oleh semua parti politik di Malaysia.
..
Namun kemelut politik Perak masih belum berakhir dengan keputusan tersebut. Hakikatnya BN mempunyai majorti dalam Dewan Undangan Negeri dan keputusan sama ada pembubaran DUN seharusnya diputuskan oleh ahli DUN bukan mengikut selera MB Nizar sahaja. Sebenarnya yang mahukan sangat pilihan raya baru di Perak bukanlah majoriti rakyat Perak tetapi parti politik dan penyokong2 tegar mereka. Majoriti rakyat mahukan sebuah negeri yang aman, damai dan sejahtra dimana mereka dapat mencari rezeki dan hidup sebagai satu keluarga. Marilah kita sama sama melihat dan menilai watak2 dalam drama Perak oh Perak ini. Dalam perlawanan mesti ada yang menang dan kalah tapi janganlah yang menang jadi arang dan yang kalah jadi abu dalam kes ini.
..
BN bertanggungjawab penuhi 'hasrat' Nizar seperti diputus oleh MahkamahMay 11, 2009 : 09.31 PM--->

Sesuai dengan keputusan Mahkamah Tinggi Rayuan Kuasa-Kuasa Khas Kuala Lumpur yang memutuskan Datuk Seri Nizar Jamaluddin masih Menteri Besar Perak yang sah, Barisan Nasional (BN) sebenarnya tanggungjawab untuk melaksanakan keputusan tersebut. Ini kerana dalam penghakiman yang disampaikan oleh Hakim, Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim secara jelas menyebut bahawa jawatan Menteri Besar Perak tidak boleh dianggap kosong mengikut peruntukan Artikel 16(6) Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak. Malah beliau berkata, Nizar bukan sahaja tidak meletakkan jawatannya tetapi tiada undi tidak percaya dibuat terhadapnya pada persidangan Dewan Undangan Negeri. Malah menurut beliau, jika Barisan Nasional (BN) telah memperolehi sokongan majoriti ADUN, BN seharusnya memohon perkenan Sultan Perak untuk diadakan sidang khas bagi membolehkan usul undi tidak percaya terhadap Nizar dibuat. “Memang pemohon (Nizar – berdasarkan perkembangan yang berlaku di Perak) telah hilang majoriti tetapi tiada undi tidak percaya dibuat terhadap Nizar di DUN. Mana-mana Menteri Besar yang telah dilantik, beliau hanya bertanggungjawab kepada DUN dan hanya boleh diturunkan sekiranya undi tidak percaya terhadapnya dalam sidang DUN,” demikian kata Hakim itu lagi.
Berdasarkan keputusan ini, Agendadaily sempat menemui Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub bertanyakan bagaimana jika BN yang kini memperolehi sokongan 31 ADUN di Perak memohon kepada Sultan perak agar diadakan sidang khas bagi mengemukakan undi tidak percaya. Beliau berkata, biarlah proses itu berlaku dan sebarang keputusan daripadanya sudah tentu akan diterima baik oleh semua pihak. Berdasarkan hujah tersebut, BN kini sebenarnya mempunyai kelebihan untuk melaksanakan keputusan mahkamah tersebut. Ini kerana, dengan keputusan mahkamah itu, BN yang kini menguasai majoriti dalam DUN Perak boleh memohon kepada Sultan Perak untuk memanggil sidang khas dewan negeri itu bagi membolehkan usul undi tidak percaya dikemukakan. Sidang khas ini boleh diadakan kerana berdasarkan kepada kenyataan Nizar sendiri selepas keputusan mahkamah itu, beliau berkata, semua keputusan yang dibuat oleh Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir dan Exconya akan dikaji semula kecuali keputusan mengadakan sidang DUN 7 Mei lalu yang boleh diterima.
Maknanya, keputusan sidang DUN Perak 7 Mei lalu diterima oleh Nizar dan adakah ini juga bermakna beliau turut mengiktiraf perlantikan Datuk R. Ganesan sebagai Speaker yang mengendalikan sidang DUN yang secara rasminya sesuai dengan keputusan sidang DUN menjemput Pemangku Sultan Perak, Raja Dr Nazrin Shah merasmikan sidang berkenaan. Malah hasrat Nizar untuk membubarkan DUN Perak menimbulkan persoalan, adakah beliau mempunyai sokongan DUN untuk berbuat demikian kerana 31 daripada 59 ADUN Perak menyokong BN. Ada yang berpendapat, jika Nizar masih mahu terus mencadangkan pembubaran DUN, beliau perlu mendapat keputusan DUN terlebih dahulu kerana buat masa ini beliau menjadi Menteri Besar yang hanya mendapat sokongan 28 ADUN berbanding 31 ADUN yang menyokong BN dan tidak bersetuju dengan pembubaran DUN. – 11/5/2009

9 comments:

genesispassion said...

i wondered what standard of clarity u write? u lack imaginations ;lack focus what u are writing is real round the bush..lack credibility ...yr paymaster shld give u some ice kacang.

jaflam said...

Well genesis maybe it about time you take off the blinkers you are wearing and realised that there are two side of a coin. Perhaps i am luckier then you that i don't depend on BN or PR for a living, what more to write for them. I am free to write what i wish and desires.If you don't have sound arguments, common sense or like my writing go and hang up somewhre else.

mied said...

There are ppl who do not know how to respect other ppl's point of views. pls dont be bothered bro..
As for me, when I have no opinion on something, I have to respect others'. Well, I just like reading your blog and several others.
with regards to perak oh perak, it's kinda interesting what Ku Li said in his blog

jaflam said...

hai mied, hope as the country progressed the people will be more enlightened in thinking and accepting different views. Thanks for visiting and your thoughts.

Putra IJ80 said...

Quote"Nizar sendiri selepas keputusan mahkamah itu, beliau berkata, semua keputusan yang dibuat oleh Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir dan Exconya akan dikaji semula kecuali keputusan mengadakan sidang DUN 7 Mei lalu yang boleh diterima.
Maknanya, keputusan sidang DUN Perak 7 Mei lalu diterima oleh Nizar dan adakah ini juga bermakna beliau turut mengiktiraf perlantikan Datuk R. Ganesan sebagai Speaker yang mengendalikan sidang DUN yang secara rasminya sesuai dengan keputusan sidang DUN menjemput Pemangku Sultan Perak, Raja Dr Nazrin Shah merasmikan sidang berkenaan. Malah hasrat Nizar untuk membubarkan DUN Perak menimbulkan persoalan, adakah beliau mempunyai sokongan DUN untuk berbuat demikian kerana 31 daripada 59 ADUN Perak menyokong BN. Ada yang berpendapat, jika Nizar masih mahu terus mencadangkan pembubaran DUN, beliau perlu mendapat keputusan DUN terlebih dahulu kerana buat masa ini beliau menjadi Menteri Besar yang hanya mendapat sokongan 28 ADUN berbanding 31 ADUN yang menyokong BN dan tidak bersetuju dengan pembubaran DUN. – 11/5/2009'unquote

Anda tidak bole memfokus dalam skop ini sahaja(as above).

Ada perkara perkara lain yang perlu di ambil perhatian,.

Contohnya.

Pengantugan Zambri dan 6 Exco nya.

Tindakan menbatalkan kedudukan speaker i.e Siver Kumar,ada kah sah, apa lagi dalam keadaan ia di seret keluar ole orang orang yg.bukan dari kalangan DUN.

Speaker baru Ganesan,sudah kah mengangkat sumpah secara rasmi.

Ada banyak lagi fakta fakta lain yg.harus di ambil kira.,
termasuk kedudukan/kesasihan 3 ADUN bebas.,yang perlu di selesaikan.

Sebaik nya dalam apa jua perbincagan,kita seharus nya melihat keseluruhan kes,bukan melihat secara sempit,yg.mungkin kita membuat tafsiran/keputusan yg.salah.

jaflam said...

Indraputra,
Begitulah sebaiknya lihat dari segala sudut termasuk yang tidak sealiran dengan kita. Yang tersirat dan yang tersurat. Hakikatnya BN dan sekutunya mempunyai 31 kerusi dan PR 28. Jika situasi sekarang terbalik PR 31 dan BN 28 apa agaknya kata PR jika BN berperangai seperti mereka sekarang???

Kerp (Ph.D) said...

salam dato,

ternyata antara kita berdua, pendapat akan bercanggah jadi tak perlulah saya senaraikan 2 sen saya disini.

tapi yang pasti, plihanraya sahaja lah satu2nya jalan penyelesaian kerana undang2 yang termaktub didalam perlembagaan sekarang ni boleh dipertikai oleh kedua2 pihak. ia akan berlanjutan kerana jika satu pihak tak mahu mengalah, tak mungkin yang satu lagi akan menghadiahkan bunga dan berundur. tak betul ke?

macam biasa, pendapat saya je. dan kita sentiasa boleh duduk semeja, makan nasik bawah pokok dan berunding. dato bayar...hhehehe...berseloroh je dato.

jaflam said...

Slm Kerp,
Perbezaan pendapat adalah baik untuk pembangunan minda selagi mana ia dilakukan dengan berhemah dan menghormati pandangan yang tidak selari dengan kita.

You are one fine example of a person who can accept difference of opinion in a jest and good spirit. Nampaknya dah lama tak makan semenja bawah pokok, ntilah kita usahakan emmmm. Kita blh cakap tentang football and Liverpool heheee

Anonymous said...

salam bro
been very busy . I have somtg to share with u.
with regards to this topic for yr info only.Whn AIB(anwar) CONVICTION WAS QUASHEd i was shocked. THN I met wit former AGC punya org- names cannot be mentioned.tis ppl ranking wld be abv gani patail if thy stayed in services. as thy are nw in the mid to late 50s.
their compatriot wld be one of the Aslan syah during his day as ketua hakim negara etc.infact 2 of thm adalah rapat dgn AS.and AS is this 2 person mentor etc.
bck to AIB: I asked how AIB CAN GET HIS SOD0MY CHARGES QUASHED?
WAS INFORMED; that the 2 male judges are placed by the arranger ie AS. He has involvement with tis. the only female judges were right but the 2 male judges noted in the services to be not so good but have spring to go up was placed for the very reasons. They wld do as as told. Therefore the case quashed on the grounds tht yes sod0my took placed but because the specific dates cannot be recalled it was quashed by this 2. precedent abt it prior and post that regardless the specific dates cannot be recalled, but the eveidence of rape/sod0my clearly exists, the conviction stays. But the exception applies to AIB with the conductor whom orchestrated the whole hearing and invisible hand of ASLAN sYAH.
i ASKED why- this person said During the crisis of 90s, AS family business was badly affected. AIB gave help and finance the family bus from banckrupt.
thn now it was a payback for AIB. THE FACT with Perak now is AS punya invisible hands. remember @ the beginning looks like BN was on the right course. Actually AS using all his influence as all those judges in bench used to be his juniors whn he was Ketua Hakim Negara Tun Aslan Syah. So in effect his influence of arranging the judiciary board was easy. He must play chess with politician -aib, SOON TO BE IN POWER AND WIth strong back up ie: US4 ETC. that he knew that he need allied in future. Kedudukan Nazrin syah sebagai Rja Muda sebenarnya tidak sah. Kerana penurutan Tahta oerak sepatutnya mengikut giliran raja besar, RAJA KECIK, BESAR ETC , raja dihulu perak or raja di hilir etc bukan tahtha tu straight turun kepada NAzrin Syah. fATHER TO SON.
Makanya the allied of Azlan syAH WITH Aib was to help the family at stake to avoid what had happened in N9. So another round of help using the platform of judiciary by AS TO HELP AIB.
SO in any case sooner or later PKR wld use the judiciary platform to get into power with the support of AS.whOM ACTING AS THE INVISIBLE HAND ORCHESTRATING THE SHOW OF JUDICIARY PLATFORM SIDING ON AIB.
FYI. NOT MANY PEOPLE KNEW ABT THIS.
YES MY FRINED TOLD ME, AS probbly no longer in powerof judiciary, but he was the senior judges and used to be ketua hakim negara. and the cloud and influence is still strong just a matter picking up of a phone he can arrange who to sit for the hearing. after all my friend said who to know? unless u are in the ring of this power circle.

so bro the power can be intoxcating. and the AS PLAYING GAME TO PROTECT HIS FAMILY INHERITANCE AND POSITION OF TAHTA IN NEAR FUTURRE. Not that he care abt the rakyat sgt. it is the survival of the fittest.
ppl come in masses can be korbankan utk kedudukan mereka.
thing has not change sin pre jww birch and post jww birch.
kalau betul raja utk menjaga melayu dan kemelayuan, well that is far fetch story. as almost raja , raja muda mak darah orang putih. Bukan tu aja kalau As syah tu betul nak menjaga darah melayu nazrin syah kawin darah org putih. mak je melayu. tapi nama mak je bangsa melayu tapi hidup kat chelsea cam org putih(coconut= luar tempurung coklat tapi isi dlam putih).
So bro at the end of the day event the history was misquoted abt the campurtgn org putih di negeri melayu.
conth controversial among others negeri perak- bila sultan asyik meminta duit consesi ditambah, makanya org puth pun heran mana peginya duit yg mana cukup utk membangunkan negeri perak dgn infrastructure etc? Setiap kali representative mengadap, setiap kaliminta duit consesi lombong dan dll ditambah. bila ditanya mana duit hasil cukai yg dikutip oleh org kaya pembesar 2 tak ada di treasury. no acctg to make it accountable.(double entry dah wujud masa tu created by the italian priest in the early centuries - during zaman shakespeare lagi- merchant of venice era).
duit tax masuk poket pembesar sendiri. duit hasil negeri digunakan utk pembesar berjudi etc termasuk lah sultan. no development then. whn they check the goverment of the sultan of perak thn was almost in the state of muflis despite the hasil cukai dan hasil galian serta hasil consesion frm the East india company.
Thn maka maharajalela (sory kalau ada sudara org besar perak) marah la dgn pembesar yg lain sbb duit tak masuk poket mereka but duit masuk dlm treasury coffers.
Sultan can no longer use the treasury money as before whn the resident was sent to run the state affairs. tu sbb jww birch kena bunuh.
But that doesnot mean anything with them kahwin half malay, org putih dan adapt makan minum org putih. but for the sake of maintaining their status and kedudukan mereka menggunakan bangsa melayu dan ugama sentiment tapi mereka masih practise double std whn it comes to them. Sapa yg menggadai kan bangsa melayu dan ugama dan negeri.
so bro fyi the sultan cldnt care less abt us, u me or pple, it is them and their family. tis is similar 2 n9 royalty. thy just do things to cover and protect themselves and the position, ok they have gone now but it does not mean it is over. the new yamtuan doesnt mean he is an angel. the fact he used the term the king instead of yamtuam is clearly shown the way he put himself at pedestal.

i still love my bangsa and umno but withall these culprit around they are api dalam sekam.