Monday, August 29, 2011

Menyambut 1 Shawal - Raya Aidil Fitri



Nampaknya Ramadan 2011 akan menutup tirainya maghrib ini, setelah sebulan kita berpuasa bagi merebut ganjaran berlipat ganda yang di tawarkan oleh Allah. Ramadan dikurniakan pada umat Muhammad bagi membantu kita yang hidup tidak panjang mana dan amat sedikit masa amalan berbanding umat terdahulu. Ia juga bagi menambah pahala mengisi ruang2 kosong dalam amal kita sepanjang tahun. Yang lebih penting semoga kita mendapat janji Allah menjadi orang yang lebih bertaqwa serta mendapat Rahmat, Keampunan dan Bebas dari api Neraka di akhir Ramadan.



Dua kegembiraan orang berpuasa ada lah bila berbuka puasa dan bila bertemu dengan Allah diakhirat nanti. Mudah mudahan kita telah menggunakkan Ramadan tahun ini dengan sepenuhnya dan kini bersedia untuk menyambut Aidil Fitri dengan gembira. Sebagai ingatan bersama marilah kita sambut 1 Shawal dengan cara yang berhemah dan seperti yang dianjurkan oleh Islam. Pastikan kita ikuti saranan berikut seperti yang diberikan oleh Ustaz Dr. Hassan dalam satu kuliah subuhnya.



1. Bertakbir sebanyak mungkin dan dimana2 juga kita berada bukan hanya di Surau atau Mesjid sahaja. Bertakbir bersama keluarga dirumah mahu pun dalam kereta semasa perjalanan.



2.Hidupkan malam 1 Shawal dengan sembahyang tahjjud, tasbih, taubat, hajat, shukur dsb, berzikir dan berselawat ke atas Nabi SAW. Bagi mereka yang menghidupkan malam 1 Shawal, Allah akan Hidupkan hati mereka ketika hati orang lain Mati ...semoga kita mendapat janji Allah ini.



3. Mandi Sunat Raya pada pagi Raya bagi menggugurkan baki dosa dibadan kita. Sunat makan sebelum ke mesjid dan pastikan datang lebih awal daripada Imam. Pilihlah jalan yang berlainan semasa pergi dan balik daripada mesjid.



4. Mendengar Khutbah raya dengan tertib. Bila bersalaman dengan keluarga dan kawan2 Doakan " Moga2 Allah terima amalan kita " ( Takabaruallah Hu Minkum )



5. Ziarah mengziarahi antara kita terutama orang miskin.



Selamat Hari Raya Aidil Fitri & Maaf Zahir Batin


Moga2 Allah terima segala amalan kita di Ramadan 2011. Amin




1 comment:

Unknown said...

best story awk...follow sy yer
http://aunipijaksemut.blogspot.com/