Friday, November 27, 2009

Berkorban atau menjadi Korban


Selamat Hari Raya Korban kepada semua rakan bloggers dan rakyat Malaysia yang beragama Islam. Sempena hari yang mulia ini mari kita lihat apakah pengorbanan kita dalam memastikan umat Islam Negara ini terutama orang Melayu bersatu tidak kira dari fahaman politik mana mereka datang.

Jangan kita biarkan mereka yang tamak kuasa menggadai agama dan bangsa untuk kepetingan diri mereka. Islam adalah untuk semua yang berikrar bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, bukan hanya untuk PAS, UMNO atau PKR. Kalau kita berada di Mekah sekarang kita akan dapati lebih dari 3 juta umat Islam dari pelbagai pelusuk dunia dengan berbagai fahaman dan budaya mengesakan Allah. Jangan kita disini menjadi sempit hati dan perasaan bertelagah sesama sendiri hingga sanggup menggadaikan masa depan anak anak kita.

Saya merasa amat sedih bila bercakap dengan sahabat yang taksub kepada sesebuah parti hingga sanggup mencerca dan mengutuk saudara Islam yang lain. Kalau dulu adalah biasa bagi pengikut PAS mencerca dan mengutuk pengikut UMNO tetapi sekarang saya dapati pengikut PAS sanggup mengutuk sesama sendiri hanya kerana berbeza pendapat dalam sesuatu issu. Ini adalah perkembangan yang amat tidak sihat dan menjadi harapan kita ianya dapat ditangani sebelum menjadi barah yang tidak dapat diubati dan seterusnya membawa bala kepada Negara.

2 comments:

Ann, Chen Jie Xue 陈洁雪 said...

Ramli and Sutra

Hi,

I was just surfing for myself, annkschin and found your blog. I don't know how we are linked.

It was your blog Ramli and Sutra,

Didd I once ask you if Ramli is datuk Khoo Kay Khim's son?

I know Datin Khoo very well, and once I help her organise him to perform in NTU in Singapore.

Thanks,

Ann

jaflam said...

Dear Ann,
Thanks for dropping by and so sorry for not replaying earlier.

As far as i know Ramli is not the son of Prof Khoo Kay Khim. Maybe Datin was helping Ramli at that time since he has many good followers due to his iconic status in Sutra Dance.

Both of the names ranks very high in Malaysian Social and art scence in Malaysia. Wish you happy new year and all the best in 2010.